Forældreopgaver

Der er mange ting, der skal klares inden børnene kan komme på vandet og sejle. Derfor er det vigtigt at børnene bliver støttet og hjulpet af deres forældre. Instruktørerne vil være behjælpelige med råd og vejledning til forældre og børn. Her er en kort gennemgang af hvilke ting forældre kan hjælpe til med:

• Jollen vendes om ved to personer.
  • Derefter hentes rig i magasinet og sættes ned gennem toften i mastefoden.
  • Sprydet sættes, så stramt det kan lade sig gøre.
  • Bomnedhalet sættes, så det er nogenlunde stramt, men dog så det er lidt løst når man tager bommen ned mod hjørnet på essingen  i jollens agter.
  • Dernæst hentes ror og sværd i magasinet og lægges ned i jollen (det kan sejlerne selv gøre).
  • Det sikres, at øse og evt. padle er bundet godt fast i jollen.
  • Så er jollen tilrigget og klar til at komme i vandet.
  • Husk at tage redningsvest på !
  • Jollen løftes over på en jolletrailer og trækkes ned til rampen.
  • Jollen holdes i mast eller essing, mens sejleren sætter sig ned i båden, sætter skødet i hanefoden og får ror og sværd monteret. Der er vigtigt at jollen ikke banker mod rampen, da glasfiberen tager skade ved slag.
  • Når jollen ligger i strandkanten eller i vandet monteres mastesikringen. Mastesikringen sikrer, at masten ikke ryger op af mastefoden under kæntring og derved ødelægger toften.
  • Når sejleren er klar, skubbes jollen forsigtigt væk fra stranden.

Mens sejlerne er på vandet, er der strandvagt. Strandvagtens opgave er at hjælpe sejlere, som komme tidligere ind og som kommunikationsled i evt. nødsituation. Vagten går på skift mellem forældrene.

• Når sejlerne komme ind igen, tages imod jollen. Mastesikringen afmonteres, skødet tages af, ror og sværd lægges i jollen under den agterste pude, og jollen løftes op på jolletrailer, og køres op på pladsen, hvor den skylles og lægges på plads.
  • Øvrigt udstyr skylles og hænges på plads.
  • Det er desuden forældrenes pligt at sørge for, at børnene er forsvarligt klædt på, dvs. iført redningsvest og ordentligt sejlertøj / våddragt og vådsko.
  • Klubben har et begrænset udvalg af våddragter og redningsveste til udlån for nybegyndere.

april 2014