Ho Bugt Sejlklub

"Fanø Rundt 2005"

5 Wayfarer klar til start. Ingen vand - ingen vind!

I baggrunden hullet vi skulle have været ud af.

Søndag d. 19/06/2005 kl. 07.30 gjorde 5 Wayfarer joller fra Ho Bugt Sejlklub klar til at sejle Fanø Rundt. Meteorologerne havde lovet os 0 - 3 m/sec. så vi blev hurtigt enige om, at Fanø Rundt ikke lige var sagen, det ville sikkert have taget et par dage at gennemføre!
Som det ses herover, havde meteorologerne ret, men heldigvis løb strømmen nordpå (mod Varde Å) frem til kl. 13.17, og derefter sydpå igen. Vi valgte at følge strømmen både ud og hjem, så kunne det da ikke gå helt galt, selvom vinden skulle svigte os totalt. Vi kom afsted, og gled sagte, med strøm og et næsten umærkeligt pust, på kryds mod Varde Å. Solen skinnede fra en skyfri himmel, og solcremen flød i rigelige mængder. Vi nød den sagte færd, og nåede endda lidt for tidligt frem til det laveste sted i indløbet til åen. Der blev derfor lejlighed til en soppetur (man er jo for utålmodig til bare at vente den halve time det varer inder der er vand nok til at flyde uhindret over grunden), men vandet var kun koldt de første sekunder, så mærkede man ikke mere til tæerne! Vel inde i åen fortsatte vi frem til Tarphagebroen, men da tiden efterhånden var fremskreden, og der ikke var meget vind, besluttede vi at stoppe for at spise frokost, og undlade at gå under broen. Masten skal ned for at komme under, så mageligheden havde sin andel i denne beslutning.

Herover:
På kryds mod Varde Å.

Til højre:
Flot spejlbillede af W 4896.
Bemærk skyggen af mine egne sejl på vandet.

W 3741 ankommer til Tarphagebroen. Frokosten anrettes!

Da vi havde hygget os med den velpakkede madkasse (større skibe kalder det pantryet), var strømmen vendt, og der var kommet en let brise (atter imod). Vi lagde ud for et kryds ud af åen, og lagde senere kursen mod vores plads i Hjerting. Udenfor åmundingen var kursen så meget sydlig, at vi kunne ligge op hjemover, og da vinden lidt efter rummede, fik vi endda stræk på.
Hjemme på pladsen fik vi en kop kaffe og en sludder om turen m.m. inden vi skiltes efter en hyggelig tur, der trods det ændrede mål gav os en dejlig dag.

W 1740 RAS