Ho Bugt Sejlklub

Wayfarer - Pinsetur 2005

Halk Hoved, er det uden hat?

Kom bare an!

Pinsetur med marsvin og en trold

Deltagerantallet i årets pinsetur i HBS-regi blev lidt reduceret i de sidste dage op til at turen skulle løbe af stabelen. Men fredag efter middag var vi to Joller fra HBS - RAS og Tekla - med mandskab henholdsvis Jens, Steen, Gunnar og Guri og Jørgen - som mødtes på den dejlige campingplads Vikær Strand Camping ved Diernæs syd for Haderslev. Her skulle udgangspunktet være for vor pinsetur på den sønderjyske østkyst. Jens Konge er en garvet tursejler, som har et indgående kendskab til at være på tur med Wayfarer. Steen fra Farum Sejlklub var taget til Jylland uden sin egen jolle for at afæske Jens noget erfaring med tur- og wayfarersejlads. Undertegnede ditto og uden egen jolle. Jørgen var med sine to kærester - Guri og Tekla - med, for at dyrke sin passion.

Vi fik anvist en plads tæt på et slæbested, hvor det var nemt at søsætte joller og tage dem på land om natten på stranden. Det var jo bekvemt at have teltet slået op tæt på jollen, når vi skulle bære grej ud ved afgang på turene. Der var lidt åbent for vinden, men med den vejrudsigt, som var for pinsen, var det ikke noget problem overhovedet. Vi lå på en lille teltplads/afdeling, hvor der lå nogle enkelte andre i kuppeltelte for at holde pinseferie. Bl. a. lå der nogle unge tyske knægte, som med deres sære kropslyde lavede lidt underholdning - for sig selv!
Der var fyldt godt op på pladsen, men alt i alt var der fredeligt og ret stille når man tager i betragtning, at vi var så mange.
Da Jens og jeg ankom, var Jørgen, Guri og Tekla ude på vandet. Mens vi rejste telt og Jens varmede frikadellerne kom de ind fra havet og sammen spiste vi aftensmad og drak rødvin og vand.
Det blev en hyggelig aften, men kølig, så vi måtte skutte os i et telt. Steen fremtryllede et pandekagejern med et gasblus nedenunder og med virtuos elegance - så selveste Jan Glæsel måtte blegne - svang han pandekagekæppen og bagte nogle herlige pandekager, som vi krydrede med danisco-sukker fra Lolland og spiste med velbehag. Det blev også en forholdsvis tidlig tørnen ind for natten, så vi så ikke pinsesolenes dans.
Næste morgen gik vi - efter morgenskafning straks i gang med at få RAS i vandet. Det skete uden problemer og kort efter var på vej mod Barsø, hvor sagnet fortæller, at en stor rødskægget vikingesørøver ved navn Bars boede og hærgede farvandet i det sydlige Lillebælt.
På sydsiden af Barsø, er der en stor strandeng, hvor man gerne må campere og naturligvis passer man på naturen og rydder op efter sig. Her lagde vi til land spiste vor frokost, mens vi drøftede, hvor turen skulle gå hen herfra. Vi fandt, at turen ned til Als´ nordspids ville være rigtig god og sejlede stik syd til vi fandt en læ kyst, hvor vi kunne indtage Citronhalvmåne og øl, mens vi betragtede sejlbådstrafikken nordpå fra Alssund. Efter powernapping på stranden strøg vi atter for fulde sejl nordpå ad Diernæs til. Aftenmenuen var lammekølle på webergrill og vine/vand ad libitum.

Næste dag gik turen nordpå mod Halk Hoved. Vinden var laber og sammen med en masse andre lystfartøjer fyldte vi Lillebælt med hvide sejl. Solen skinnede på os, så det blev en virkeligt dejlig sejlads til Halk Hoved, hvor vi endnu engang plantede os på stranden og nød livet. En lille marsvinefamilie, far, mor og barn, sørgede for underholdning lige udenfor strandbredden højst 20 meter fra os. De viste rygfinner og lavede åndedrætslyde for os i en 10 - 15 minutters periode, mens vi beherskede lysten til at gå ud og stryge dem over ryggene. På Halk Hoved er der en trold, som sidder halvvejs oppe på klinten og holder øje med skibstrafikken - især passer han på lystsejlere.
Vi forlod Halk Hoved og vendte hjemad mod teltet og vi havde ikke sejlet mange sømil, før SOK´s ny redningshelikopter viste sig på himlen og i den følgende time lave en forestilling for os, som gik ud på at sætte redningsfolk i vandet, flyve fra dem for efter nogen tid at komme tilbage og samle dem op igen.
Hele optrinnet foregik få meter fra os. Faktisk så tæt på, at vi bildte os selv og hinanden ind, at vi kunne mærke vinden fra helikopterens rotor i sejlene. Desværre var det ikke så vel. Efterhånden døde vinden mere og mere. Jens vil sætte motor, men da det viste sig, at den ikke lukkede kølevand ud, blev den slukket og hængt på plads igen. Så tog vi i stedet årerne frem og begyndte at padle indtil der igen kom vind.
Det blev en herlig dag som blev afsluttet med hanekyllingerne på Weberen med kartoffelsalat fra Flensted Catering etc. og vin/vand ad libitum. Endnu en dejlig dag på vandet, som vi afsluttede med en aftale om, at vi næste dag ville pakke og tage hjem uden først at sejle.
Det viste sig at være en god beslutning. Da vi stod op næste dag var efteråret kommet over os. Gråt, gråt og gråt. Det regnede og blæste, men alligevel fik vi pakket og lukket lejren ned og joller lagt på land. Der var ingen beklagelser over, at vi havde besluttet ikke at sejle i dag. Vi tog afsked med hinanden, og kørte hjemad efter en dejlig Pinse med dejlige sejladser og rigtig sejlerhygge. En herlig måde at få gang i sæsonen på.
Og så var det rigtig godt med en sejler fra en anden fleet som deltager. Vi talte om, at nu kan vi jo låne joller af hinanden dér, hvor vi hver især bor, hvis vi skulle dukke op og have lyst til en Wayfarertur uden at medbringe egen jolle. Se det er jo noget sådanne arrangementer også danner grundlag for.
Og så er Steen lidt af en troldmand med sit pandekagekøkken, hvilket vi nød godt af.

W-hilsner
3364 Hawbard
Gunnar

Hygge efter ankomst til pladsen.

Klar til frikadellerne.

Steen laver sine legendariske pandekager.

Aftenen blev lidt kølig.

Pandekager med sukker - mmumh!

Oprydning inden det blev helt mørkt.

Frokost med Løjtland i baggrunden.

For fulde sejl mod Als.

Frokost på Als' nordspids.

Jollerne klar til natten.

Lammestegen trækker, bemærk de bagte kartofler.

Steen og Jens udveksler erfaringer.

Det er saligt at finde læ.

Mod Halk Hoved.

Klinten ved Halk Hoved.

Trolden på Halk Hoved siger farvel.

Hjemme, med regnskyerne bag.
Jørgen klarer Tekla op

Steen undrer sig over at en Wayfarer kan sejle med så få "snore" i cockpittet.

Guri og Jørgen kapsejler.

Guri og Jørgen trodser den kommende regn.