Wayfarer tur - "Fanø rundt".
Poul Erik Jensen

Kl. 08.00 præcis var de første 4 mødt op til den store tur "Fanø rundt", blot for at konstatere at regnen silede ned og at der ingen vind var til stede. Godt gemt under paraplyerne og væbnet med tålmodighed blev man enige om vinden nok snart kom.

Kl. 09.00 og stadig ingen vind gik turen til klubhuset for i det mindste at drikke den medbragte kaffe. Her sov en flok Hobie Cat folk som holdt trænings weekend. Efter at have gnedet søvnen ud af øjnene bød de inden for til morgenkaffe.
Kl. 09.30 og flaget blev beskuet. Det sidste håb om at komme ud at sejle syntes slukket. Mørk himmel, absolut ingen vind og silende regn. Nej Fanø rundt, det duer vist ikke denne dag.

Kl. 09.45 skulle der sejles så …… bevæbnet med søkort, prognose for vandstanden i Ho Bugt og den medbragte mad blev ledsagerbåden og de 20 hestekræfter slæbt i vandet og 4 mand sprang om bord.
Efter en kort instruktion i at starte motoren gik turen ud for at besigtige de bøjer og koste, der står i indsejlingen til Varde å.
Det gik jo fint med at finde vej, så turen forsatte under broen, videre op af åen til Janderup hvor hestekræfterne blev fortøjet.
Ved et bord med bænke blev frokosten indtaget og da madkassernes indhold var erstattet med regnvand gik det atter hjemover for fuld skrue.

Kl. 13.45 kunne de glade sejlere igen ses på bådpladsen ved båden, der reddede dagen.

NB! Der var nu blæst lidt op, så de 3 herrer på billedet slæbte hver en Wayfarer i vandet for ikke helt at glemme at bruge sejl.

RETUR